Gløden i Venezia

Triennalen på biennalen

1

Fra samtalen vi bidro til ved den finske paviljongen, arrangert i samarbeid med ArchInfo og Trienal de Lisboa. Foto: Oslo arkitekturtriennale.

Utover å gi inspirasjon og innsikter, ga årets arkitekturbiennale i Venezia triennalen en anledning til å nå ut til et internasjonalt publikum.

Published 12.05.25
6

Den danske paviljongen, kuratert av arkitekten Søren Pihlmann. Under tittelen «Build of Site» restaureres paviljongen, som under anleggsarbeidet fungerer som et laboratorium der overskuddsmateriale fra den helt lokale konteksten vises frem og gis ny bruk. Foto: Oslo arkitekturtriennale.


Som alltid utgjør den tradisjonsrike arkitekturbiennalen i Venezia – i år kuratert av den italienske arkitekten og ingeniøren Carlo Ratti – en inspirasjonskilde og et viktig referansepunkt.

Oslo arkitekturtriennales sekretariat deltok på biennalens såkalte «pre-opening», og fikk verdifull innsikt i relevante temaer, prosjekter of praksiser, samtidig som vi brukte anledningen til å koble oss på det internasjonale fagmiljøet.

5

Fra hovedutstillingen i den niende arkitekturbiennalen i Venezia, med tittelen «Intelligens. Natural. Artificial. Collective.». For å komme inn i selve hovedutstillingen må man først gå gjennom installasjonene «Terms and Conditions» (Bilge Kobas, Daniel A. Barber og Transsolar) og «The Third Paradise Perspective» (Fondazione Pistoletto Cittadellarte): et dunkelt rom med ubehagelig høy temperatur (grunnet det høye antallet airconditionere som henger fra taket og kjører på max), omringet av bassenger med mørk væske.

Foto: Oslo arkitekturtriennale.

8

Den spanske paviljongen med utstillingen «Internalities», kuratert av arkitektene Roi Salgueiro Barrio og Manuel Bouzas Barcala. Utstillingen demonstrerer hvordan byggebransjen og materialindustrien kan bli avkarbonisert, og viser frem ledende regenerative prosjekter fra Spania med stor overføringsverdi. Foto: Oslo arkitekturtriennale.

Nye forbindelser

For oss som arbeider innenfor arkitekturfeltet med formidling og diskusjon av viktige samfunnsspørsmål med bærekraftig arkitektur og byutvikling som linse, setter veneziabiennalen ikke bare standarden som det viktigste arrangementet i verdenen av arkitekturfestivaler – den tilbyr også en viktig mulighet til å nå ut til et bredere publikum og samarbeide med nye partnere.

Hovedutstillingen og de ulike landenes egne paviljonger i biennaleparken Giardini og rundt i byen stiller viktige spørsmål om hvilken rolle arkitektur kan spille i en tid preget av (ikke bare) klima- og miljøkrise. Slik inspirerer de også vår pågående utforsking av tematikken for den kommende utgaven av Oslo arkitekturtriennale.

Delte perspektiver

Tittelen til den nittende arkitekturbiennalen i Venezia, «Intelligens. Natural. Artificial. Collective.», fungerte som et godt grunnlag for arrangementet som vi bidro til på den finske paviljongen. I tillegg til at tittelen har tydelige paralleller til den niende utgaven av Oslo arkitekturtriennale, som for tiden planlegges under tittelen «What if Nature Comes First», resonnerer den også med den finske utstillingen «The Pavilion – Architecture of Stewardship» og «How Heavy is a City?», som er tittelen på 2025-utgaven av Lisboas arkitekturtriennale.

Vår direktør Line Ramstad inngikk derfor i samtale med kuratorene, en samtale som kretset rundt de delte perspektivene mellom våre forskjellige kuratoriske rammeverk – og ikke minst om den tette sammenhengen mellom arkitektur og natur.

2

Den finske paviljongen er tegnet av Alvar Aalto og var opprinnelig planlagt som et midlertidig bygg. Det finske bidraget til 2025-biennalen, «The Pavillion – Architecture of Stewardship», forteller historien fra bygningens tilblivelse til den sto klar i 1956, og videre gjennom vedlikehold og restaurering gjennom tiårene som fulgte. Sentralt i fortellingen står de mange som har tatt vare på paviljongen i årenes løp – og som ofte blir glemt, selv om bygninger eksistens er helt avhengig av de som forvalter dem. Foto: Oslo arkitekturtriennale.

Vi må snakke om vedlikehold

Utstillingen i den ikoniske finske paviljongen (tegnet av Alvar Aalto), passet svært bra som et bakteppe for diskusjonen, med sitt fokus på forvaltning og vedlikehold av arkitekturarv, der de finske kuratorenes ambisjon er å redefinere hvordan vi forholder oss til våre bygde omgivelser ved å løfte frem kunnskapen som trengs for å vedlikeholde og ta vare på en bygning over tid.

En stor takk til hele Archinfo-teamet og kuratorene Ella Kaira og Matti Jänkälä, samt Trienale de Lisboa ved kuratorene Ann-Sofi Rönnskog og John Palmesino – og resten av teamet deres. (Gratulerer også til Transborder Studio, som vi i Oslo arkitekturtriennale har samarbeidet med over flere år, for å ha blitt valgt ut til å delta i biennalens hovedutstilling.)

10

Fra venstre: Line Ramstad (direktør, Oslo arkitekturtriennale), Ella Kaira og Matti Jänkälä (kuratorer, den finske paviljongen), Ann-Sofi Rönnskog og John Palmesino (kuratorer, Trienale de Lisboa), Alexandra Cruz (Oslo arkitekturtriennale), José Mateus (Trienale de Lisboa), Katarina Siltavuori (ArchInfo), Manuel Henriques (Trienale de Lisboa). Foto: Oslo arkitekturtriennale.